• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84613
+
-

بازار  تاریخی اردبیل چشم به راه احیا

در استان
بازار  تاریخی اردبیل چشم به راه احیا

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواستار تدوین طرحی ویژه برای احیا، مرمت و بازسازی بازار تاریخی شهر اردبیل شد.  به گزارش ایرنا «محمدرضا طالبیان» با تاکید بر این‌که لازم است برای بازار سرپوشیده و تاریخی اردبیل مستندسازی دقیقی به منظور حفاظت و احیای آن انجام شود، اظهار کرد: در سال‌های گذشته بودجه احیا، مرمت و بازسازی بازارهای تاریخی را به وزارت راه و شهرسازی داده بودند. متولی احیا، حفاظت و مرمت بافت‌های باارزش از جمله بازارهای تاریخی مشخص است و باید کار به متخصص امر واگذار شود.

وی افزود: با مرمت اصولی بناها و سراها، بازار تاریخی بیش از پیش رونق می‌گیرد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمادگی دارد بر تهیه طرح جامع بازار اردبیل نظارت کامل داشته باشد و در این امر مشارکت کند. طالبیان بیان کرد: در تهیه طرح و مستندسازی ویژگی‌های بازار تاریخی اردبیل از توان سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) بیش از پیش استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول بازار را زندگی، جریان اجتماعی و ثروت تاریخی دانست و گفت: باید در بافت‌های تاریخی از احداث مراکز خرید بزرگ و بازار‌سازی به شکل امروزی پرهیز شود.  وی همچنین با اشاره به لزوم ساخت باغ ایرانی در بافت‌های تاریخی شهرها به جای پارک اظهار کرد: باید در این زمینه نیز از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده شود.


طالبیان با تاکید بر واگذاری مکان‌های تاریخی به سازمان‌های مردم‌نهاد با فرایندهای قانونی ادامه داد: فضاهایی که در اختیار سمن‌ها باشند، خوب معرفی و حفاظت می‌شوند و بر این اساس، با بازنگری در قوانین می‌توان اماکن تاریخی را به این تشکل‌ها واگذار کرد. وی با بیان این‌که جریان‌سازی برای حفاظت از میراث فرهنگی زمان می‌خواهد، گفت: در این زمینه الان شرایط بهتر شده است و مطالبه مردم و سمن‌ها هر چقدر بیشتر باشد، شهرداری‌ها و سایر سازمان‌ها همکاری بیشتری خواهند کرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: بیشترین بودجه برای پروژه‌های مرمتی مشارکتی اختصاص یافته و در این پروژه‌ها از توان سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده خواهیم کرد. وی با اشاره به وجود ۱۲۰ پایگاه ملی میراث فرهنگی در کشور بیان کرد: ایجاد پایگاه‌های ملی برای آثار تاریخی بسیار مهم و کاری اساسی است، ولی محدودیت منابع و تامین اعتبارات مستمر برای فعال نگه ‌داشتن این پایگاه‌ها نیازمند تلاش بیشتر است. 

طالبیان همچنین میراث ناملموس را متعلق به مردم دانست و افزود: در حفظ و حراست و ترویج میراث ناملموس دولت تا جایی که مقدور است، نباید مداخله کند و تلاش دولت باید تنها در حد ایجاد موزه و جنبه‌های پاسداری و حراست محدود باشد. وی آگاهی‌بخشی، ترویج و توانمندسازی را در معرفی میراث ناملموس ضروری خواند و گفت: هرچه میزان میراث ناملموس در کشور بیشتر شناسایی و معرفی شود، در داخل کشور به ثبت آنها اقدام می‌کنیم. ولی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس در سطح بین‌المللی نیازمند وقت و زمان بیشتری هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید